OV Terminal Breda
Eén van de grootste stationsprojecten in Nederland van dit moment is de bouw van de Openbaar Vervoer Terminal Breda, ontworpen door Architectenbureau Koen van Velsen. Het nieuwe station en vervoersknooppunt is een ambitieus complex dat wordt ingebed in Via Breda, een grootschalige transformatie van de Bredase Spoorzone in het centrum van de stad.
In opdracht van Bouwcombinatie OVT Breda heeft Octatube de verantwoordelijkheid gekregen voor de belangrijkste glasconstructies: de langgerekte noord- en zuidgevels met glasvinnen, 9 structureel beglaasde daklichten en drie 7 meter brede glazen hefpuien.
De 75 meter lange noordgevel en 100 meter lange zuidgevel hebben gezamenlijk een oppervlakte van 1200 vierkante meter en worden beide gestabiliseerd door glazen vinnen. Tijdens de engineering is in de detaillering rekening gehouden met toleranties tot 5 centimeter ten opzichte van de (bewegende) omliggende nieuwbouw.
De daklichten bestaan uit een beloopbaar en brandwerend vloerlicht ter plaatse van het busplatform, een 11 meter lang daklicht ter plaatse van de zesde verdieping en 7 kantoorpatio’s. De patio daklichten hebben de vorm van shed-daken met geïntegreerde gootdetails.
Tot slot worden de 7 meter brede glazen hefpuien speciaal voor dit project gemaakt.
Voor Octatube beginnen binnenkort de eerste werkzaamheden op de bouwplaats.
Meer informatie over OV Terminal Breda is te vinden op de websites van Via Breda, Prorail en Breda Centraal. De bouw is tevens live te volgen via een webcam.
Van het project is een animatie video gemaakt: