Rabobrug Utrecht

Het Stationsgebied in Utrecht ondergaat momenteel een grote transformatie dat is opgedeeld in verschillende deelprojecten. Sommige van deze projecten zijn al opgeleverd, zoals het Stadskantoor, terwijl andere projecten nu worden voorbereid. Eén van deze projecten in voorbereiding is de Rabobrug, een 275 meter lange fiets- en voetgangersbrug over het spoor die een belangrijke verbinding legt van en naar de Utrechtse binnenstad.



De brug is door cepezed ontworpen als een langgerekte esplanade met bomen die is ingepast in het stedelijk weefsel van Utrecht en de historische binnenstad zal gaan verbinden met het Stationsgebeid. Octatube is verantwoordelijk voor de glazen balustrades die een totale lengte hebben van ongeveer een kilometer. In de gebogen leuning is LED-verlichting geïntegreerd die de route ’s avonds zal verlichten.

De hoofdopdrachtgever van het project is Prorail, die de onderbouw van de brug laat uitvoeren door Strukton Colijn, en de bovenbouw door BSB Staalbouw. Het bouwen van de brug over maar liefst negentien sporen kent verschillende uitdagingen en er wordt gebouwd in een vol gebied. Er moet met vele factoren en aangrenzende projecten rekening worden gehouden. Hiervoor is ABT betrokken als adviesbureau.



Tot nu toe heeft het project de werktitel ‘Rabobrug’, maar de projectorganisatie heeft een prijsvraag uitgeschreven voor een definitieve naam. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal volgend jaar in gebruik worden genomen.

Niet alleen in Nederlandse steden zoals Utrecht krijgen fietsers steeds meer prioriteit, maar ook in het buitenland is er vanwege het toenemende verkeer, groeiende inwonersaantallen en een verslechterend leefklimaat steeds meer aandacht voor het fietsen. Zo heeft de Radboud Universiteit onlangs een ‘fietsprofessor’ aangesteld en worden er in heel de wereld speciaal ontworpen stedelijke fietsbruggen gerealiseerd, zoals de succesvolle Bicycle Snake in Kopenhagen.

 

Contact

Deel deze pagina