Polaris LVNL Loopbrug
Een futuristische, 52 meter lange, ellipsvormige en geklimatiseerde loopbrug van glas en staal verbindt twee gebouwen op Schiphol-Oost. De staalconstructie van gewalste kokers en diagonale buizen maakt een vrije overspanning van 35 meter over een vierbaansweg. Het glas in de gevels is op enkele plaatsen doorgetrokken tot in het dak om de binnenruimte transparant en licht te maken.
Octatube heeft het ontwerp van Ector Hoogstadt Architecten technisch uitgewerkt en de loopbrug gerealiseerd. Grote uitdaging was het vinden van de balans tussen maakbaarheid en esthetiek in ontwerp en in realisatie: de vierbaansweg waar de brug overheen gaat kon niet worden afgesloten tijdens de bouw van de brug.
Stalen buisconstructie
Het ontwerp bestaat uit een stalen buisstructuur, ondersteund door vakwerken. De verschillende profielen geven het ontwerp een opvallend uiterlijk en vormen samen de draagconstructie. Deze constructie noemen we daarom ook wel een netkous. De brug is 52 meter lang en heeft een vrije overspanning van 35 meter. Toch zijn de profielafmetingen beperkt gebleven.
Parametrisch ontwerpen
Vorm, grid en nodige staalprofielen en staalhoeveelheden hebben we bepaald door parametrisch te ontwerpen. De dimensies en diktes van de bijzondere constructie zijn geoptimaliseerd om de esthetische waarde te behouden.
Kolom met vier armen
De brug wordt ondersteund door een kolom met vier armen in de berm van de weg tussen fietspad en rijbaan en door twee opleggingen aan de nieuwbouwzijde (Polaris). Daar kan de brug vrij bewegen in de lengterichting door een glijdende connectie met sleufgaten. De aansluiting op de bestaande bouw wordt gemaakt door een zogenoemde pergola-constructie, waarbij een deel van de netkousconstructie van circa 5 meter op het bestaande balkon rust.
Warm gebogen glas
De netkous is omkleed met sandwichhuid en warm gebogen glaspanelen die de de bijzondere vorm van het staal zowel van binnen als buiten zichtbaar maken. De sandwichhuid bestaat uit vlakke, geïsoleerde staalplaten die krom zijn getrokken over de ellipsvormige kokers met daartussen een minerale wol.
Voormontage
De staalconstructie is in twee delen van 25 meter vervoerd over weg en water naar het bouwterrein naast de uiteindelijke locatie. Daar zijn de delen op de grond aan elkaar gelast tot één geheel. Vervolgens is de constructie bedekt met de sandwichhuid en de warm gebogen, geïsoleerde glaspanelen. De constructie is op de bouwplaats volledig afgewerkt (inclusief kitafdichtingen) op vier glaspanelen in het dak (als ophijsopeningen) en de uiteindes (voor de aansluiting op de bebouwing) na.
Draaien en inhijsen
Spannend was het verplaatsen, draaien en inhijsen van de 90 ton wegende brug. Met twee platformwagens is de brug verplaatst en de weg opgedraaid. De laatste draai is op hoogte gemaakt met twee kranen. In twee minuten is de 52 meter lange brug ingehesen en op zijn ondersteuningen geplaatst.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL) heeft de brug in 2019 in gebruik genomen.
In samenwerking met: Ector Hoogstad Architecten B.V. | IMd Raadgevende Ingenieurs | De Kok Staalbouw BV - Heerle NL