Polaris LVNL Loopbrug
Polaris LVNL Loopbrug
Polaris LVNL Loopbrug
Polaris LVNL Loopbrug
Polaris LVNL Loopbrug
Polaris LVNL Loopbrug

Polaris LVNL Loopbrug

Architect
Opdrachtgever
Jaar
Locatie
Materiaal
Glas, Staal
Toepassing
Brug

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) neemt in september 2019 een nieuwe aanbouw in gebruik op Schiphol-Oost. In het nieuwe gebouw, genaamd Polaris, zullen veel nieuwe innovatieve technieken gebruikt worden en het gebouw zelf zal een high-tech, futuristisch uiterlijk krijgen. De nieuwbouw, waar het opleidingscentrum gehuisvest wordt, zal aan de andere kant van de weg gebouwd worden ten opzichte van het huidige gebouw. Om dit te overbruggen zal er een brug komen van het huidige gebouw naar Polaris. Bouwcombinatie Sprangers-Kuijpers presenteerde in samenwerking met Octatube de beste totaalaanpak en won daarmee de aanbesteding.

De loopbrug moest qua architectonisch ontwerp aansluiten op het futuristisch ontwerp van Polaris. De brug is een staalconstructie geworden bestaande uit gewalste kokers en diagonale buizen, die samen een ellipsvormige tunnel vormen. De constructie van de tunnel wordt ook wel een netkous genoemd. De verschillende profielen geven het ontwerp een opvallend uiterlijk en vormen gezamenlijk de draagconstructie. De netkous wordt omkleed door sandwich- en glaspanelen waardoor de bijzondere vorm van het staal zowel van binnen als buiten zichtbaar is. In het ontwerp is op enkele plaatsen het gevelglas doorgetrokken tot in het dak om de binnenruimte licht en transparant te maken.

Engineering
Toen Octatube betrokken raakte bij het project, was het algemene ontwerp van de brug vervaardigd door Ector Hoogstadt. Aan Octatube werd gevraagd om het ontwerp technisch verder uit te werken.  Octatube heeft de engineering op zich genomen en het ontwerp in detail uitgewerkt. De uitdaging voor Octatube was om de details maakbaar te krijgen en tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij het ontwerp van de architect blijven. De dimensies en diktes van de bijzondere constructie zijn geoptimaliseerd om de esthetische waarde te behouden. De brug is 52 meter lang, en heeft een vrije overspanning van 35m, maar desondanks zijn de profielafmetingen beperkt gebleven. Het is Octatube gelukt om tot een efficiënt en kwalitatief goed eindontwerp te komen in samenwerking met De Kok Staalbouw en Colpro, die ook een deel van de productie verzorgen.

Bijzonder bouwtraject
De staalconstructie wordt in 2 delen van 25 meter aangeleverd, per transport over water, en op het bouwterrein naast de uiteindelijke locatie samengevoegd tot één geheel. Vervolgens wordt, op de grond, de gehele constructie ingepakt met de sandwichhuid en de warm gebogen (geïsoleerde) glaspanelen. De hele brug zal in één dag worden gedraaid en op hoogte worden weggelegd. Op deze manier zal de weg maar één dag geheel versperd hoeven worden. De voormontage van de brug neemt ongeveer 2 maanden in beslag. Uiteraard gaan we de montage en het transport van de enorme staalconstructie op de voet volgen. Eén ding is zeker, dit wordt geen alledaagse brug. Wij kijken alvast uit naar het resultaat!

Factsheet Contact

Deel deze pagina

Amsterdam