Fastned
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. In 2017 reden er bijna 120.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt waardoor de vraag naar snellaadstations toeneemt. Er zijn al een hoop Fastned stations langs snelwegen en binnen de bebouwde wereld willen mensen hun auto ook kunnen opladen. Octatube was betrokken bij het ontwerpen en bouwen van de nieuwe generatie city stations van Fastned.
In 2016 werd Octatube door Fastned benaderd om het ontwerp voor oplaadstation van architecte Maria García verder uit te werken. De basisvorm was er al maar moest volledig uitgewerkt worden. De Fastned stations staan bekend om de gele randen, het hout en de zonnepanelen. Daarom was het van belang dat dit zou terugkomen in het nieuwe design. Om in de stad echt een statement te maken moest er voor de city stations ook een hoger afwerkniveau worden gerealiseerd. Een nieuw ontwerp dat minder gesloten en donker zou zijn en waar tevens alle kabels en leidingen zijn geïntegreerd was de opdracht. Bovendien is de beschikbare ruimte in de stad beperkt en dienen de stations te voldoen aan de voorwaarden van de Welstandscommissie.
Met deze informatie is Octatube aan de slag gegaan en werd het ontwerp verder uitgewerkt. Als een omgekeerde paraplu vangt het nieuwe design alle regen op en loop het water in de lange richting via de goot naar de geïntegreerde afvoerpijp in het hart van het station. De geometrie van het station zorgt ervoor dat de 16 zonnepanelen oriëntatie-onafhankelijk veel energie kunnen genereren. Elke zonnecel heeft daarnaast een solar-optimizer. Dit is een kastje dat er voor zorgt dat wanneer er enige beschaduwing is, de andere panelen nog wel energie genereren. Normaal is het zo dat in een serie-schakeling het paneel met het laagste vermogen beperkend werkt op het vermogen van het gehele systeem. Door het gebruik van solar-optimizers wordt het rendement van het station ‘geoptimaliseerd’. Ook binnen de individuele panelen gebeurt dit, maar dat met zogenaamde bypass-diodes die evenals de zonnecellen in het laminaat van het glas zijn verwerkt.
De BIPV-panelen (Building integrated photo-voltaics) zijn op maat gemaakt waarbij de zonnecellen individueel op de juiste positie zijn geplaatst in de laag tussen de 2 glasplaten. Optisch lijken de zonnecellen recht te lopen maar om dat voor elkaar te krijgen zijn de celletjes iets versprongen. Dit om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan het architectonisch ontwerp van Maria Garcia.
Het low iron glas heeft een hoge lichttransmissie en de laminering zorgt er voor dat de panelen zeer stevig zijn. De panelen worden gedragen door 4 stalen frames die op zichzelf weer worden gedragen door de stalen hoofdconstructie bestaand uit een kolom en 4 armen. Het oorspronkelijke idee was om de hoofdconstructie volledig van hout te maken maar de geometrie van het ontwerp en de geldende belastingfactoren (o.a. wind en sneeuw) zorgen ervoor dat dit niet mogelijk was. De fraaie houten bekleding is een bijzonder deel van de constructie. Deze CNC-vervaardigde en samengestelde spanten zijn volledig hol van binnen om ruimte te geven aan de staal constructie en tevens alle mogelijkheden bieden om de kabels op een slimme manier weg te werken. Het hout is volledig op basis van de engineering van Octatube op maat gemaakt en samengesteld en draagt voor een groot deel bij aan de uitstraling van het station.
Daniel van Kersbergen, de projectleider en engineer voor dit project: “Alle onderdelen zijn volledig geoptimaliseerd en geïntegreerd. Overal is tot op de mm over na gedacht, echt maatwerk!”
De citystations zijn reeds opgeleverd in 2018 gebouwd. Nu er officieel in het regeerakkoord staat dat de overheid wil dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht zullen de Fastned-stations een steeds belangrijkere voorziening worden voor automobilisten.
Bart Lubbers, mede-oprichter Fastned: "Ik ben ontzettend trots op ons nieuwe station. María García, onze architect, heeft ontzettend veel energie gestoken in een iconisch ontwerp dat in elk detail beter is en dat is zichtbaar. Het verhogen van de laadsnelheid is erg belangrijk, want het maakt elektrisch rijden voor meer mensen aantrekkelijk.” (bron: www.fastned.nl)