Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug
Moreelsebrug

Moreelsebrug

Architect
Opdrachtgever
Jaar
Locatie
Materiaal
Glas, Staal
Toepassing
Balustrade

De Moreelsebrug overspant de sporen van Utrecht Centraal Station en geeft fietsers en voetgangers de mogelijkheid om het stationsgebied gemakkelijk over te steken. Eind 2016 is het project opgeleverd. De hoofdopdrachtgever van het project is ProRail. De onderbouw van de brug is uitgevoerd door Strukton Colijn en de bovenbouw is uitgevoerd door BSB Staalbouw.Octatube is verantwoordelijk voor alle balustraden.

De brug is 312 meter lang, 10 meter breed, en is aan de uiteinden voorzien van trappen met fietsgoten. De constructie bestaat uit 12 V-vormige steunpunten waartussen betonnen brugdelen vrij overspannen. Omdat de aansluitende straten - de Croeselaan in het westen en Moreelsepark in het oosten - niet recht tegenover elkaar liggen, is er een bochten in het ontwerp voor de brug gemaakt. 

In het ontwerp van de brug stond slankheid centraal, dus ook voor de balustrade was dit een belangrijk uitgangspunt. Octatube werd ingeschakeld als onderaannemer om dit te realiseren. Octatube en archtiectenbureau cepezed hebben gemeen dat zij beiden streven naar bouwtechnisch hoogwaardige oplossingen. Dit heeft erin geresulteerd dat de constructie zijn eenvoud behouden heeft, ondanks de complexiteit van het ontwerp. De balustrade bestaat uit stalen balusters en een speciaal geëxtrudeerde aluminium handrail met ingebouwde LED verlichting. De totale lengte van de balustrades is ongeveer een kilometer.

De ingebouwde LED verlichting heeft als functie dat het gebruik van lichtmasten overbodig is, waarmee een visuele obstructie vermeden wordt.
In het oorspronkelijke ontwerp was de bovenzijde van de handrail volledig vlak, maar Octatube ontdekte dat de stalen vinnen het oppervlak van de rail bobbelig zouden maken, met als gevolg dat er werd gekozen voor een afgeronde rail. Bart van Velzen, projectleider van Octatube: “Om de handrail te laten passen op de kromming van de brug werden deze op de bouwplaats gebogen. Naast roestvrij staal is dat met aluminium ook goed te doen. Bovendien kan aluminium goed worden geëxtrudeerd”.

Net als de brug heeft de balustrade op regelmatige afstanden dilataties om eventuele uitzetting of krimp door temperatuurwisselingen te kunnen opvangen. Onderhoudswerkzaamheden kunnen sinds de plaatsing van de brug enkel uitgevoerd worden vanaf de brug zelf. In het ontwerp van de balustrade is hier rekening mee gehouden. Als er in de balustrade een glaspaneel vervangen moet worden, is dit gemakkelijk vanaf de binnenzijde van de brug uit te voeren.

Factsheet Contact

Deel deze pagina