Fietsparkeergarage Vijfhoek
In Amsterdam wordt de nieuwe fietsparkeergarage Vijfhoek gerealiseerd in het meest stedelijke stukje Nederland op de Zuidas bij station Amsterdam Zuid. Het project omvat de bouw van een ondergrondse fietsparkeergarage (3.500 fietsen) en een nieuwe inrichting van het park de Vijfhoek. Octatube is verantwoordelijk voor de hoofdentree waar de fietsers door middel van een tapis roulant (rollende hellingbaan) de stalling kunnen betreden.
Een bijzonder ontwerp
Het ontwerp van wUrck van de fietsparkeergarage is op vele fronten bijzonder. Door de stalling volledig onder het maaiveld te plaatsen is het bovenliggende groene plein verdubbeld in grootte. Ook zijn er slimme bouwmethoden toegepast waardoor de bouwoverlast voor de omgeving zoveel mogelijk is beperkt, zowel in tijd als in hinder. De bouwplaats is bijvoorbeeld steeds kleiner gemaakt naarmate de bouw vorderde. Boomvormige stalen kolommen, plafondeilanden als bladerdekens en een frame in honingraadstructuur bepalen het beeld. De ondergrondse fietsparkeergarage heeft verlichting die het daglicht simuleert die het bezoek aan de stalling tot een aangename ervaring maakt. De kenmerkende vijfhoek is op verschillende plekken terug te zien.
Verschillende entrees
De entrees kennen een heel verschillend karakter. Octatube is verantwoordelijk voor de hoofdentree. Door het gebruik van glas ontstaat er een ruimtelijke werking. De interne constructie van het entreepaviljoen bestaat uit stalen boomvormige kolommen. Het dak van de entree is een frame dat op de kolommen rust en de in strak beton uitgevoerde zijwanden van een karakteristiek schaduwpatroon voorziet. De andere entree, een brede trap gesitueerd onder het Stravinskyviaduct, vormt de voetgangersentree van de stalling en biedt toegang tot het station.
Prefabricage
De frames van elk ongeveer 11 bij 4 meter, die de overkapping vormen van de hoofdentree, zijn in de werkplaats van Octatube in elkaar gelast. Deze aanpak is kenmerkend voor Octatube. We prefabriceren zoveel mogelijk vooraf zodat de bouw snel en efficiënt kan verlopen. De boomkolommen zijn verzinkt en daarna gepoedercoat. Het frame is geschoopeerd (gespoten). Dit maakt de constructie zeer duurzaam en weersbestendig. De frames zijn in 3 delen naar de bouwplaats getransporteerd en daar op de kolommen gemonteerd.
Klemplaatjes worden aan het frame bevestigd waar het dakglas op komt te liggen om vervolgens vast gedraaid te worden. De kolommen worden steeds hoger naarmate je dieper de stalling in loopt. De andere kant op wordt het gevelglas juist steeds hoger. Het hoogste punt is 4 meter. Om kosten te besparen is er ook gevarieerd in glasdikte. De glasdikte loopt op van 16 tot 24 mm gelamineerd glas.
Oplevering
De fietsparkeergarage is in het voorjaar van 2018 opgeleverd. Toen station Amsterdam Zuid drie ondergrondse fietsparkeergarages er bij gekregen: Zuidplein (2.700 plaatsen), Mahlerplein (3.000 plaatsen) en Vijfhoek (3.500 plaatsen). Je kan de stalling het bestevan dichtbij bekijken! Dus ben je in de buurt, vergeet niet een kijkje te nemen bij de nieuwste fietsparkeergarage van Amsterdam!
Oriol Casas Cancer, architect en partner bij wUrck: “wUrck en Octatube hadden al vaker samen gewerkt. Voor dit project wilden we Octatube er opnieuw graag bij hebben. We hebben daarom het team van Octatube al in de tenderfase er bij betrokken. Octatube werkt namelijk professioneel en levert kwalitatief goede producten. Wij zijn enorm tevreden. We hebben dan ook alweer een nieuwe opdracht lopen bij Octatube."
(Afbeeldingen & video © wUrck)