Delfts Daglicht voor de heropende National Gallery of Ireland
Na zes jaar verbouwen en restaureren opent de National Gallery of Ireland vandaag haar historische gebouwvleugels weer voor het publiek. Architectenbureau Heneghan Peng maakte daglicht tot één van de hoofdthema´s in het ontwerp. Hierbij heeft Octatube een belangrijke rol gespeeld door de realisatie van verschillende glazen daklichten en verlaagde glazen plafonds.
foto: Marie-Louise Halpenny
Uniek aan de daglichttoetreding is het feit dat de omstandigheden in de museumgalerijen telkens een afspiegeling zijn van de weersomstandigheden buiten in Dublin. Het veranderende daglicht wordt wel gecontroleerd, maar de veranderingen zijn duidelijk zichtbaar. Dit is mogelijk gemaakt door de lichtsterkte cumulatief over het hele jaar te berekenen, in plaats van enkel te kijken naar het handhaven van absolute waarden op de muur. In de Milltown Wing en de Dargan Wing is dit mogelijk gemaakt door micro-louvres in de dubbelglaspanelen op te nemen. Deze kleine lamellen houden het directe zonlicht tegen en minimaliseren de UV straling. Tegelijkertijd wordt er door de glascoating met een ZTA waarde van 14% veel opwarming tegengegaan. Om de schilderijen het gewenste diffuse licht te geven zijn de zalen voorzien van een verlaagd glazen plafond met speciaal translucent glas.
Het pronkstuk en middelpunt van het museum bevindt zich op de plaats waar voorheen een niet-gebruikte binnenplaats was. Hier is nu een expositieruimte voor beelden die veel daglicht naar binnenhaalt, ook in de aangrenzende museumzalen waar verschillende historische ramen die decennia verborgen waren achter metselwerk weer in ere zijn herstelt. Het glazen dak van de Sculpture Court wordt ondersteund door glazen vinnen, en ook hier is gedeeltelijk bijzonder glas toegepast. De middelste strook van het volledig glazen dak is namelijk voorzien van reflectoren in de spouw van het glas. Kunstmatige verlichting schijnt van binnen tegen deze reflectoren waardoor extra licht in deze diepe binnenplaats wordt gebracht.
foto: Marie-Louise Halpenny
Hoewel een klein gedeelte van het museum tijdens de verbouwing altijd is open gebleven, is het museum uit 1864 vanaf vandaag weer helemaal in ere hersteld, waarmee de tweede en derde fase van het masterplan voor het museum zijn afgerond. Een cruciaal onderdeel voor het project was ook het verbergen van alle moderne installaties onder het voorplein van de nieuwe Merrion Entrance, zodat de historische museumzalen gespaard bleven. De opening vandaag valt samen met een tentoonstelling van de Delftse schilder Johannes Vermeer, wiens schilderen verlicht worden door ´Delfts daglicht'.