Diamonds are forever

De Diamantbeurs (werk in uitvoering)
Na 1870 beleefde Amsterdam een grote economische bloei. De diamantindustrie bloeide door de aanvoer van diamant uit Zuid-Afrika (de ‘Kaapse tijd’). Om de diamanthandel te bevorderen werd in 1910 De Diamantbeurs voor diamanthandel in Amsterdam gebouwd. De bekende architect Gerrit van Arkel heeft De Diamantbeurs ontworpen. Het gebouw heeft al heel wat doorstaan. In 1965 brak er een grote brand uit. Het pand moest gedeeltelijk worden afgebroken. Gelukkig gingen er dankzij de vuurvaste kluizen en het feit dat de meeste diamanten in de kelder lagen geen diamanten verloren. In 1990 is de huidige dakopbouw toegevoegd en heeft het gebouw de façade gekregen zoals die er nu uitziet.



Rijksmonument
De geschiedenis gaat verder want het rijksmonument is in 2015 door de Sijthoff Media Groep en Zadelhoff (voorheen Beheer Brouwershoff) aangekocht. Dit jaar zal De Diamantbeurs opnieuw een transformatie ondergaan naar ontwerp van ZJA Zwarts & Jansma Architecten en Heyligers design + projects. Alle historische details worden opgepakt door Braaksma & Roos Architecten. Octatube is ingeschakeld om de spectaculaire dakopbouw te realiseren. Het ontwerp staat in contrast met de oude bakstenen gevellijst die in ere wordt hersteld. Dit is in goed overleg gegaan met de Welstandscommissie.
Octatube heeft ervaring met dit soort complexe projecten; zo is vorig jaar het project Rokin 49 opgeleverd. De dakconstructie is 80 meter lang en bestaat uit een gridshell bekleed met 423 ruitvormige glaspanelen.


Artist impression: ZJA Zwarts & Jansma Architecten

Start productie
Het Octatube team is inmiddels klaar met de engineering (de bouwtechnische uitwerking en de constructieve berekeningen) van het ontwerp. Nu kan er worden gestart met de productie. Het design is zeer hoogwaardig en innovatief. Met name het optimaliseren van de vorm in 3D en het parametrisch ontwerpen waren een uitdaging. De koepel zal twee verdiepingen hebben en het zal je niet zijn ontgaan waar het ontwerp op is gebaseerd.

Voor dit project is een mock-up gemaakt in onze eigen fabriek. Dit is niet ongebruikelijk voor Octatube. Veel ontwerpen zijn nog niet eerder gemaakt. Een mock-up maken we niet alleen ter demonstratie aan de klant maar ook om er op toe te zien dat het ontwerp zo slim en efficiënt mogelijk is. Zo kunnen we na de mock-up nog kleine en slimme aanpassingen doen voordat er met de totale productie en montage wordt gestart.



Capital C
Als het straks klaar is zal De Diamantbeurs Capital C heten. De plek waar de creatieve industrie bij elkaar komt.

Willem Sijthoff zegt hierover: "Een van de meest effectieve marketingstrategieën in de 20e eeuw was de positionering van de diamant als symbool voor eeuwige liefde en trouw. De waarde en de verkoop van de diamant namen hierdoor een enorme vlucht. Het is mooi dat juist in dit gebouw straks alles wat met creativiteit te maken heeft, samenkomt."


Artist impression: ZJA Zwarts & Jansma Architecten



 

Contact

Deel deze pagina